No.145 研究課題 / Project
用水を総合的な学習に生かすー日野の用水を例としてーUtilization study of canals in Hino City for comprehensive study classes in elementary school一般研究 General Research |
No.145 |
---|---|
代表研究者 Principal Investigator |
小坂 克信 Katsunobu Kosaka |
所属(採択当時) Affiliation |
八王子市立第八小学校教諭 Teacher, Hachioji Municipal Daihachi Elementary School |
研究内容要約 Research Summary |
日野市内には、幹線・支線を含めて約170kmの用水が残っている。これを2002年度から施行された小学校の総合的な学習の時間で活用できるよう教材開発を行った。一つ目は、用水を教材として活用する教員にとって必要と思われる情報をまとめた。二つ目は児童向けの教材である。これは、児童が地域の特色のひとつである用水、また、身近な環境である用水に興味・関心をもち、用水のよさを知ることができるような教材の開発を行った。 There remains several main and branch canals in Hino City : their total length is about 170 Km. We performed this study to utilize these canals as educational material for comprehensive study classes that were introduced to elementary school education in 2002. First, we collected and summarized information that would help teachers who use canals as educational material. Second, we developed educational materials targeting children. We hoped that, through educational activities, they would become interested in and appreciate the canals that characterize our City and that are familiar to us. |
共同研究者 Collaborators |
- |
研究全文 Full Text |
全文をダウンロード Download (Japanese Only) |