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No.054 研究課題 / Project

児童・生徒の多摩川観に関する環境論的研究Study of school children's view of the environment of Tama River

一般研究
General Research
No.054
代表研究者
Principal Investigator
山下 脩二
Shuji Yamashita
所属(採択当時)
Affiliation
東京学芸大学教育学部助教授
Tokyo Gakugei University
研究内容要約
Research Summary
河川が流域住民の生活ときわめて密接な関係を有していることは今も昔も変わりはないが、その関わり方は大きく変貌している。水争いや洪水に会い、また科学技術の進歩や都市化の進展の中で河川に対する認識は、「治水」ー「利水」一「親水」意識へと進化した。それに対応して行政サイドから「環境創造」ということが言われるようになったが、そのためには地域住民の意識構造を取り入れていくことが絶対的に必要である。
そこで多摩川流域の住民が多摩川に対してどのような認識を有しているか、またそれはどのようにして形成されたものかを把握し、それを環境創造に役立てていくことを考えた。
以上のような目的意識のもとに、アンケート調査の実施が比較的容易な児童・生徒(小・中学生を対象)の環境認識を調査し、多摩川に対する環境認識、すなわち多摩川観を明らかにすることを目的とした。そしてそのような自然環境と人文環境のミックスした多摩川観がどのような条件で形成されてきたものかを考察した。

Rivers have been closely related to the life of local residents. However, the relationship between rivers and people has significantly changed. People have encountered water-rights disputes and floods. Then, in the course of scientific development and urbanization, their interest in water has changed from “flood control” through “water utilization” finally to “easy access to water.” In response to this movement, government began to emphasize on the importance of “environmental preservation.” To achieve this, however, it is necessary for local residents to recognize its importance.

In this study, we surveyed what local residents living around the Tama River basin think about the Tama River , as well as why they think so. We believed that the obtained data could contribute to the preservation of the environment.

In order to assess the residents’ awareness of the Tama River environment, elementary and junior high school students were targeted for the questionnaire-based survey because they were relatively easy to survey. It was also discussed how they developed an awareness in which the concepts of natural environment and cultural environment are associated with each other.
共同研究者
Collaborators
朝倉啓爾、原 芳生、中野由紀子

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