No.147 研究課題 / Project
多摩丘陵に棲息する生き物のくらしに学ぶ環境教育教材の研究開発Development of an environmental education material to learn from wonders of nature in Tama Hills一般研究 General Research |
No.147 |
---|---|
代表研究者 Principal Investigator |
品田 穣 Yutaka Shinada |
所属(採択当時) Affiliation |
多摩川生きもの学習研究会 会長 Tama creature learning meeting for the study |
研究内容要約 Research Summary |
本事業では、多摩地域の学校が総合的な学習の時間で環境教育を行う際に使えるような地域に根ざした教材『多摩の自然に学ぶ総合的な学習の時間』を、2年間かけてまとめた。 まず、地域で子どもたちが自然に親しめるフィールドを洗い出して、生物調査を実施し、地域の生きものの洗い出しを行った。 また、どのような教材の形にすれば教育現場で使いやすいか、多摩地域の小中高の教員を含めて、意見を出し合った。その結果、生きもののグループ別(昆虫、植物、野鳥、地質)の授業展開例をチャートで示すと同時に、地域の自然で子どもが「ふしぎ」を感じ生存戦略の発見につながりやすい素材を表にまとめた。また、生態系ユニット別(里山、耕作地、学校・家の周り、など)に、どの生きものがとういうところで見られるをイラストの中に書き込んで示した。 また、この教材の考え方をもとに、研究会メンバーが日野市立平山台小学校に計6回出向き、子どもたちが生きものを観察する中で疑問を見つけ、解決していく過程を導いた。その実践経験は、子どもの感じやすいふしぎをまとめる際などに活かされている。 In this two-year project, we developed an environmental education material “time for Integrated Studies Learning from Wonders of Nature in Tama” to be used by school teachers and environmental education instructors. We started with choosing field sites where children can observe and enjoy nature, and conducted a survey to list up plants, animals, and other natural phenomenon that can be used as study materials to learn about “how to live.” In addition, we, including teachers in elementary, junior high, and high schools in Tama, exchanged our views on what type of handbooks are easy to use in class. As a result, we decided to illustrate the examples of series of classroom activities in flow charts for four groups of insects, plants, birds, and geological observation, together with tables of the species which are easy for children to observe and learn about their strategies for survival. The handbook also includes illustration of each ecosystem unit showing which plants and animals are found where. Some members put the philosophy into practice at Hirayamadai Elementary School of Hino City. They guided the children to observe nature, and find and solve mysteries of nature. Such an experience helped compile the handbook. |
共同研究者 Collaborators |
下重喜代・川那部真・宮嶋顕司(多摩生きもの学習研究会) |
研究全文 Full Text |
全文をダウンロード Download (Japanese Only) |