No.141 研究課題 / Project
多摩川の自然を生かした教材化の研究ー小学校「総合的な学習の時間」を通してーDevelopment of teaching materials based on natural resource of Tama River for comprehensive study classes in elementary school一般研究 General Research |
No.141 |
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代表研究者 Principal Investigator |
千田 文子 Fumiko Chida |
所属(採択当時) Affiliation |
府中市立四谷小学校教頭 Vice-principal, Kawasaki Municipal Yotsuya Elementary School |
研究内容要約 Research Summary |
本研究では、本校の地の利を生かし、児童の視野で多摩川の自然環境や人文・社会環境を見つめさせる活動を行い、これらを踏まえた教材研究を行ってきた。つまり既成の、かつ他からの一方通行的に用意された教材を試して実践するのではなく、多摩川と児童が直接接触して得たものから”生きた教材”作りを行うことをねらいとした研究である。 そこでまず、児童が多摩川への興味・関心をもつため、多摩川に数多く触れる活動を組み立て、実践した。それらの活動を経ることにより、児童は多摩川というフィールドをより身近に感じ始めた。その後は、児童自らが追求していきたい課題を自分で決定し、継続して、観察・調査・記録、調べ学習を行っていった。その結果をまとめ、保護者や下級生、地域の方へ発表していった。 また、校内に成果を掲示し、交流できるスペース作りや保護者による支援体制作りをおこなった。 Taking advantage of our school being located near the Tama River , we endeavored to develop educational materials that would encourage students to think about natural, cultural and social environments from their personal points of view. We hoped that students would learn something not just according to off-the-rack and non-interactive text books, but through activities around the Tama River ?a “living textbook.” First, we prepared activities through which students could actually experience the Tama River so that they would become interested in it. Through these activities, students started to feel more familiar with the Tama River . Subsequently, students themselves decided on their own research themes, and continued relevant observation, investigation, and recorded data. Then, they summarized their data, and made a presentation of their research in front of their parents, lower-grade students, and local residents. Also, we prepared a place to display their achievements, and a space to communicate with parents so that they could also participate in their children’s activities. |
共同研究者 Collaborators |
鳥羽香織・安里直美・中嶋眞美子・長谷川善夫・石川敏夫・古山和恵・寺本善和・宮崎倉太郎 |
研究全文 Full Text |
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