No.107 研究課題 / Project
多摩川における青少年のあそびと環境教育の研究 -次世代の多摩川の守り手を育てる-Study of games and environmental education in Tama River basin for next generation一般研究 General Research |
No.107 |
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代表研究者 Principal Investigator |
千葉 勝吾 syogo tiba |
所属(採択当時) Affiliation |
東京都立田園調布高校教諭 Teacher, Tokyo Metropolitan Denenchofu High School |
研究内容要約 Research Summary |
下流部の多摩川は、都市の貴重な空間として河川敷は運動施設などに有効利用されているが、都市に残された自然という観点はあまりない。 その実態について現地調査するとともに、周辺住民、学校(児童・生徒、教員)に対するアンケート調査を実施した。 それらをもとに、地域や学校で取り組める、あそびや環境教育の教材について検討するとともに実際に実施し検討した。 その結果、あそびでも環境教育でも実際に多摩川で活動することを通じて子どもは多摩川に親しみを持つことがわかった。 さらに、より多くの子どもたちに下流部の多摩川に親しんでもらうためにはどのような方策があるかについて検討した。 The lower Tama River basin serves as a valuable space in urban areas, and some fitness facilities have been established there. However, it appears that people do not recognize the area as a residual natural environment in metropolitan cities. In order to examine their awareness, we conducted a questionnaire-based survey targeting local residents, as well as students and school teachers. Based on the obtained data, we developed games or educational materials that could be played in communities and schools, then we had people actually play them. As a result, it turned out that children became more interested in the Tama River through activities around the River?regardless of the types of activities, whether games or educational materials. We discussed how to make sure that more children become interested in the lower Tama River. |
共同研究者 Collaborators |
横手正和、石川家明、高橋佳奈、佐藤裕達 |
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