No.100 研究課題 / Project
多摩川中流域における地学教材の研究Earth sciences teaching materials found in the middle Tama River basin一般研究 General Research |
No.100 |
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代表研究者 Principal Investigator |
清水 政義 Masami. Shimizu |
所属(採択当時) Affiliation |
都立桜町高等学校教諭 Teacher, Tokyo Metropolitan Sakuramachi High School |
研究内容要約 Research Summary |
最近、マスコミなどで若者の理科嫌い・理科離れがニュースとして取り上げられる ことが多くなり、社会問題となっている。 今こそ、魅力ある理科の授業が望まれている。魅力ある理科の授業のためには、直接の体験から興味や関心を高めることができる観察や実験を増やすことが必要であり、それも発見の喜びや自らが主体的に活動できる探究活動としての観察や 実験の充実が望まれる。 本研究は、多摩川流域における地形、地質、水などの地学的な素材の調査の上に、授業に活用できる素材を選び、生徒の主体的な探究活動を重視した授業が展開できる教材をまとめることをねらいとした。 市街地化に追われている多摩川流域で、地形、地質、河川水、地下水などの相互の関連が理解できることにより、時空への正しい認識とともに水質・土壌の汚染等の環境の諸問題への正しい認識の基礎を育成することができる。 It is becoming a social problem that teenagers are less interested in science. It is now that we should provide students with interesting science classes. To achieve this, it is necessary to introduce more educational activities, such as observation and experiment, because these hands-on experiences foster student interest in science. Also, we must select appropriate activities where students can find the joy of discovery and become inquisitive. In this study, we examined geoscientific materials, regarding the topography, geology and water in the Tama River basin Then we selected materials suitable for the classroom, and developed educational materials which allow students to become inquisitive. Reaches of the Tama River have been experiencing rapid urban development. Amid such development, it is important to understand the interrelationship between topography, geology, river water and ground water. This not only enables us to understand the geoscientific changes in the Tama River basin in relation to time, but also offers children the basic knowledge about environmental issues, such as the pollution of water and soil. |
共同研究者 Collaborators |
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