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No.097 研究課題 / Project

多摩川環境情報提供システムを活用した小中学校の授業における環境教育の方法Study of an environmental education method for elementary and junior high school students, coupled with computer-assisted environmental information system of Tamagawa River

一般研究
General Research
No.097
代表研究者
Principal Investigator
棚橋 乾
Kan Tanahashi
所属(採択当時)
Affiliation
多摩市立西永山中学校教諭
Tokyo Tama Nishinagayama Junior High School
研究内容要約
Research Summary
環境教育を進める上で、自然に触れたり環境の調査や観察を行なう活動が重視されている。
これらの活動結果をまとめるツール賭して、コンピュータを活用することは、生徒の環境に対する興味・関心を高めるだけでなく、ビデオ・写真・音.解説文を同時に使った情報伝達に優れたまとめとすることができる。
研究の結果、自然観察会は、生徒の自然保護や環境の保全に対する意識をたかめることにプラスであること。
自然観察のまとめとしてコンピュータを活用したことで、活動に対する意欲を持たせることができたこと。などが結論づけられた。また、まとめとして、多摩川全域の環境状況を示す、映像データベース「多摩川の自然と環境」及び生徒の活動をまとめた「多摩川・大栗川・乞田川観察会のまとめ」をマルチメディア化した。

For educational purposes, it is important to have students experience nature and do fieldwork activities.

It is a good idea to use PCs to summarize and analyze data obtained through these activities. Through the use of PCs, students pay more attention to environmental issues. In addition, they can develop presentation skills to handle the combination of videos, pictures, sounds as well as explanatory documents.

As a result of this study, it was concluded that through nature observation activities, students became more interested in nature conservation and environmental preservation, and that students enjoyed the activities thanks to the introduction of PCs for summarization and analysis. Finally, we developed a video database named “Nature and Environment of the Tama River” explaining the environment of all the reaches of the Tama River, as well as a multimedia database named “Digest of Observations on the Tama, Okuri and Kotta Rivers” summarizing a series of student activities.
共同研究者
Collaborators
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研究全文
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