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No.068 研究課題 / Project

高校化学における多摩川の水質の教材化とその指導法の研究-陸水の地球化学から環境教育へ-Study of an educational method using Tama River water quality in high school chemistry.An application of geochemistry of natural water to environmental education.

一般研究
General Research
No.068
代表研究者
Principal Investigator
小島 和雄
Kazuo Kojima
所属(採択当時)
Affiliation
都立砂川高等学校教頭
Teacher, Tokyo Metropolitan Tachikawa High School
研究内容要約
Research Summary
1)化学実験テキスト「河川水から化学を学ぶ」を活用した化学授業および化学クラブ指導
私達の完成させた実験テキストを高校化学教育に導入した場合の事例をまとめ、環境教育の指導法をさぐった。特に、今春発表された新学習指導要領理科の「総合理科」及び「化学IA」における「自然環境とその保全」「自然環境についての調査」「自然界の物質とその変化」および「環境の保全」などに応用して望ましい指導法を完成させた。
2)高校における環境教育は、河川水を教材として活用することにより、効果的に推進できるという環境教育試諭を完成。
3)多摩川の水質の地球化学的研究  河川水の地球化学という視点に立って、イオン性物質や溶存有機化合物の起源とか循環また河川水の有機汚濁や自浄作用の解明などに高校生がどの程度迫ることができるかを事例研究的にまとめた。

1) Use of a textbook for chemistry experiments entitled “Chemistry of River Water” in chemistry class and chemistry club activities.

We analyzed the cases where the textbook for chemistry experiments we created was introduced and used for high school chemistry classes. Based on these analyses, we discussed educational methods for environmental education. In the discussion, we developed an ideal educational systems by introducing in the textbook some chapters designated in “General Science” and “Chemistry IA” by the new official curriculum guidelines, such as “Understanding and Preservation of the Natural Environment,” “Investigation of Natural Environment,” “Substances in Nature and their Chemical Reaction,” and “Preservation of the Environment.”

2) We developed an environmental education theory: River water can be utilized as an educational material which facilitates environmental education.

3) Geochemical examination of the water quality of the Tama River : We analyzed how well high school students could understand the origin and the circulation of ionic substances and dissolved organic compounds, as well as the organic pollution and self-purification system of rivers, from a geochemical standpoint.
共同研究者
Collaborators
野田為久、大町忠敏、塚越 博、堀 芙三夫、山岸 健、川合文夫、大野 弘、大平健二、望月和幸、梶山正明、吉本千秋、鈴木路子

研究全文
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