No.055 研究課題 / Project
多摩川流域における地学の教材化に関する基礎的研究Study for application of geological elements as teaching materials in the Tama River basin一般研究 General Research |
No.055 |
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代表研究者 Principal Investigator |
伊藤 久雄 Hisao Itoh |
所属(採択当時) Affiliation |
都立大森東高等学校校長 Principal, Meguro Municipal Daihachi Junior High School |
研究内容要約 Research Summary |
東京において、児童・生徒に地学の事象を学習させる場合、多摩川およびその流域の自然は、極めて重要な位置にある。 本研究では、多摩川とその流域をフィールドにして地学的素材を発見、収集し、それを分類・整理することを手はじめに、現地調査を中心とし、素材の分布状況を把握する事を目指した。また観察適地を学習者の発達段階に応じて素材化し、指導の実践と評価を行なった。 対象とする地域は、多摩川の中流域を中心としたが、上流および、下流をも可能な限り対象に加えた。 The location of the Tama River is extremely important in that the River and surrounding nature are very useful for the geoscientific education of students in Tokyo We carried out fieldwork to discover, collect and organize materials possibly used for geoscience classes, and then examined their distribution. Also, when preparing fieldwork, we considered the students’ development levels. Fieldwork sites were selected mainly from the middle reaches of the Tama River and from the upper and lower reaches when possible. |
共同研究者 Collaborators |
原 幸雄、清水政義、榊原篤彦、木下邦太朗 |
研究全文 Full Text |
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