No.052 研究課題 / Project
高校化学における多摩川の水質の教材化に関する研究(地球化学的自然観の形成を目指して)Utilization of the Tama River water for chemical education in high school.Towards sound geochemical education.一般研究 General Research |
No.052 |
---|---|
代表研究者 Principal Investigator |
小島 和雄 Kazuo Kojima |
所属(採択当時) Affiliation |
都立立川高等学校教諭 Teacher, Tokyo Metropolitan Tachikawa High School |
研究内容要約 Research Summary |
従来、高校における化学の学習は、生物や地学のそれに比べて、野外(フィールド)に出てなされる機会か極めて少ない。そのため、生徒に生きた学問としての化学即ち生活や地域に密着した化学の役割を見失わせがちてある。 環境教育の重要性が呼ばれている現在、地球化学的視野に立った化学をフィールドワークを通して学ぱせることに筆者らは大きな意義を感じている。 筆者ら束京多摩地区の理科教育をあずかるものにとって「多摩川」は「理科教育」や「環境教育」のまたとない教材となりうる。この多摩川の水質を地球化学的見方や手法を生かしつつ、高校化学の教材や授業実践に体系的に組み人れることにより、新しい高校化学を創造すべく、筆者らは「多摩川の水質の教材化」の研究をすすめる。そして、本調査研究によって、次代を担う若い都民の多摩川に寄せる関心を、「多摩川の自然環境の保全・回復及びのぞましい環境の創造」といったより具体的な意識にまで高めることを目的として本研究を行なう。 High school students have fewer opportunity for fieldwork in chemistry class than in other classes such as biology and geoscience. Therefore, students tend to forget that chemistry is closely related to things around us. As environmental education gains importance, we believe that students should carry out fieldwork so that they can understand the real role of chemistry from a geochemical standpoint. For us, the science teachers in the Tama District, Tokyo Prefecture , the Tama River serves as unparalleled educational material for scientific and environmental education. We would like to develop a new educational system for high-school chemistry, by introducing a geochemical approach, namely water quality assessment, as a part of high-school chemistry classes. That is, we would like to see “water quality assessment of the Tama River ” used as an educational material. It is hoped that, through these activities, younger generations would become further interested in the preservation/recovery of the natural environment of the Tama River and the creation of the desired environment for the River. |
共同研究者 Collaborators |
野田為久, 大町忠敏, 堀 芙三夫, 塚越 博, 望月和幸, 大野 弘, 大平健二, 梶山正明, 山岸 健, 川合文夫, 吉本千秋, 伏見 忠 |
研究全文 Full Text |
全文をダウンロード Download (Japanese Only) |