No.048 研究課題 / Project
狛江市に存在した中小河川、用水、清水の調査-狛江第三小学校地域を中心として、昔の生活や発展を中学年(小学校)の社会科教材として活用する方法Survey of Small Streams, Irrigation Channels and Springs in Komae City.Sociological Education of Junior High School Students for Better Understanding of the Past Life Style and the Development of the Local Area.一般研究 General Research |
No.048 |
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代表研究者 Principal Investigator |
野村 義子 Yoshiko Nomura |
所属(採択当時) Affiliation |
狛江市立第三小学校教諭 Teacher, Komae Municipal Komae Daisan Elementary School |
研究内容要約 Research Summary |
狛江市は、宅地化による地域の変化が激しく、児童の生活している場所の過去の様子がどうであったかということが年々わかりにくくなっている。 そこで、今は埋め立てられた下水道や遊歩道として名残を止めている用水や小河川、清水が何の目的のために作られ、どのように利用されていたかを調べることによって、昔の人達の生活様式を学び、今、その用水や河川がどう変化し、それに対応して生活様式や社会の様子も変化してきていることに気づかせ、どうしてそういう変化が起きたかのかを考えていく中で、地域に親しみ、住んできた何万年かの人々との連帯を身近かに感じ、今後生き続けるだろう我々の子孫への愛を深めるような教材を作る工夫をし、授業をより豊かなものにしたいと願いやり始めた。 Because of residential development, Komae City has been experiencing rapid changes. Year by year, it is becoming difficult to imagine what the City used to be like. Irrigation channels, small streams and springs have been transformed into sewers and promenades, which still show some vestiges of the past. In this study, we discussed why they were made and how they were used, in order to have students understand what the lifestyle of past generations was like; how irrigation channels, small streams and springs were changed/transformed; and how these changes have influenced their lifestyle and society. The purpose of this study was to make science classes more interesting by developing educational materials through which students could become familiar with their community and their ancestors, and foster love for our offspring. |
共同研究者 Collaborators |
宮武幸子 |
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