No.028 研究課題 / Project
多摩川の自然を小学校の理科教材として活用する方法の研究-稲城市を対象にして-Environmental Education in Primary Schools ; Tama River as a Field.A Case Study in Inagi City.一般研究 General Research |
No.028 |
---|---|
代表研究者 Principal Investigator |
加藤 和俊 Kazutoshi Kato |
所属(採択当時) Affiliation |
稲城第三小学校教諭 Teacher, Inagi Municipal Inagi Daisan Elementary School |
研究内容要約 Research Summary |
私の動務する稲城市は、東西・南北とも、5.3km、面積17.61kmの小さな市である。市の北側を多摩川が流れ、南側に多摩丘陵が横たわるという恵まれた自然環境にあり、小学校の理科の教材にはことかかないはずである。 しかし、実際には、野外での実習や、探究活動の重要性がわかっていながらも、どこにどんな植物があり、多摩川に行けぱどんな活動ができるが等、具体的には、なかなか教材として自然環境をとらえるには困難な面がある。 本を読めば、一般論が書いてあるし、図鑑を見れば、昆虫でも、野鳥でも、植物でも詳しくかかれている。 しかし、稲城市では、どうなのかは、よくわからない。教科書には「スミレ」「オナモミ」「イノコヅチ」等がでてくるが、多摩川へ行けば見つけられるのか、丘陵の方へ行けばいいのか、市街地でも見つけられるのか、よくわからないのである。 そして、結局、「さがしておけよ」となる。これでは、自然に親しむことなど子どもにはとうていできない。ますます、自然から遠ざかることになってしまう。 私はこうした現状をなんとかしたいと思いこの研究にとりくんだ。 I’m working in Inagi City , which is a small city that extends 5.3 Km north to south and 5.3 Km east to west, covering an area of 17.61 km2. The Tama River runs on the north edge of the City, and Tama Hills lie to the south. This means that the City is rich in nature that could be utilized as educational materials for elementary-school science classes. It is well recognized that fieldwork and research activities are important for education. However, we have to be familiar with what types of plants and what kinds of activities are available around the River. Therefore nature around the River is actually not very much utilized for education. Books provide details of insects, wild birds and plants as well as general ideas for environmental issues. But how about the flora and fauna in Inagi City ? In textbooks, violets, cocklebur and Japanese chaff flower are mentioned, yet where can we find such plants, around the Tama River , on hills, or in the city? Teachers may tell students “Search for such plants yourselves.” But this may discourage them from communing with nature. It was in order to break this vicious cycle that I began this study. |
共同研究者 Collaborators |
- |
研究全文 Full Text |
全文をダウンロード Download (Japanese Only) |