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No.026 研究課題 / Project

多摩川流域の生物と環境に関する学習の基礎的研究Basic Study for Environmental and Biological Education in the Tama River Basin.1. Plants and Trees.2. Wintering Animals3. Educational Subjects in the Tama River Basin.

一般研究
General Research
No.026
代表研究者
Principal Investigator
栗田 敦子
Atsuko Kurita
所属(採択当時)
Affiliation
東京都立教育研究所指導主事
Supervisor, Science laboratory, Tokyo Metropolitan Educational Institute
研究内容要約
Research Summary
小学校の児童はある一時点の生物を単独にしかも断片的に見ることはしても、環境とのかかわりでみる見方は、不得手のようである。
また、実験室内で実験をする機会はあっても、野外に出てそこにある自然を対象に活動する機会は、きわめて少ない。
したがって、生物の生きざまをありのままに見て、生物独自の種族維持がいかに行われているかに感動する体験も乏しいといわざるを得ない。
川原は、植物を触ることも、また、必要に応じて採集することもでき、植物に触ってはいけない、採ってはいけないという植物園等とは違って学習の場として小学生にとって貴重である。昆虫等の小動物についても同様である。
そこで、多摩川原流の川原に生きる動植物に、環境影響がどのように現われているかなどの実態を調ベ、環境学習への導入の可能性をさぐり、環境保護に関心を高められるような環境学習に児童がとり組むテキスト作成するための、基礎的資料を収集することを目的とする。

It seems that elementary students are good at fragmentarily observing a single specific organism at a certain point of its life. But they seem to be poor at understanding how it relates to the environment.

In addition, they may have the opportunity to do some indoor experiments, but few chances to do fieldwork activities to experience nature.

I suppose that students have little opportunity to observe living things in nature and to be impressed by how each species maintains its life.

Unlike botanical gardens, river banks allow students to touch plants and even collect them if necessary, serving as a good educational material for elementary-school students, and so do small animals, such as insects.

Based on the above, we assessed the environmental effects on fauna and flora inhabiting the banks of the Tama Riverhead. Then we sought ways to utilize the obtained results for environmental education: they were used as the basis of educational materials through which students would become interested in environmental preservation.
共同研究者
Collaborators
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研究全文
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