環境

一般研究成果リスト

一般研究詳細 | Detail of Grant Awarded General Researches

研究課題 | Project

多摩川産軟体動物化石を利用した環境教育実験と市民参加型・調べ学習による「第四紀学」の古環境復元の研究
Environmental education experiment using molluscan fossil from Tamagawa Citizen participation type · "Quaternary science" by study learning Study on restoration of paleo environment

一般研究
General
Research
No.244
代表研究者
Principal
Investigator
福嶋徹
Tohru Fukushima
所属(当時)
Affiliation
(at that time)
Geo Wonder 企画 むさしの化石塾 代表
Representative, Musashino School of Paleontology
研究内容要約
Research
Summary

多摩川中流域では、河床の削剥で地層の浸食が顕著に進行し化石が次々と露出している。

地質現象を誰でも簡単に観察できる条件が揃っている。

一方で放置すれば貴重な化石は失われていく。現状ではこのような自然史情報は市民に発信されない。そのインフラ基盤も存在しない。

本研究では、多摩川の貝化石を教材に「第四紀学」の調べ学習の機会を提供し、市民が化石から古環境を継続的に学んでいける仕組みを準備した。

具体的には,市民向けの貝化石採集会の実施である。化石採集では、ランダム採集法とサーフェス採集法という2つのプログラム実験を実施し、「市民参加型の環境教育」サイクルを考案・実施した。

昭島市の協力を頂き、野外体験会と成果発表会を実施し「第四紀学の調べ学習」について具体的な市民還元も実現できた。



In the middle reaches of the Tama River, erosion of the river bed has caused marked wearing away of strata, leading to the successive exposure of fossils. This has put in place conditions that enable anyone to easily observe geological phenomena.

However, if the situation is left as it is, precious fossils will be lost.

Such information about natural history is not disseminated to the public at present. Neither is there any infrastructure for this.

In this study, we used molluscan fossils from the Tama River as teaching materials to provide opportunities for investigative learning about Quaternary Science and prepared a framework that will enable the public to continue learning about paleoenvironments.

More specifically, this involves organizing molluscan fossil-collecting gatherings for the public.

We arranged two experimental fossil collection programs, using random- and surface-collection methods, and devised and implemented a cycle of environmental education based on public participation.

With the cooperation of Akishima City, we held a hands-on outdoor event and a meeting to present our findings, thereby feeding back to the public the benefits of our program of investigative learning about Quaternary Science in a tangible way.


共同研究者
Collaborators

田浦泉



Izumi Taura


研究全文
Full Text